polfejs.pl

Blog o biznesie, motoryzacji oraz sporcie.

RekreacjaSport

Kalistenika – prosty trening w domowym zaciszu

Kalistenika – prosty trening w domowym zaciszu

Kalistenika to pewnie dla wielu osób bardzo tajemnicze słowo, należy więc na wstępie wyjaśnić jego znaczenie i dać mu pewien kontekst społeczny i historyczny. Otóż jest to termin, którego używać mogli nasi pradziadkowie na określenie ćwiczeń fizycznych, ponieważ taki rodzaj treningu zaczął pojawiać się w szkołach pod koniec XIX i na początku XX wieku. Dzisiaj natomiast kalistenika powraca w glorii i chwale, a jej popularność wzrasta zwłaszcza w dobie pandemii koronawirusa, gdzie ograniczony został poważnie dostęp do miejsc, w których można zadbać o swoje ciało i sprawność fizyczną. Tak! Kalistenika jest niemalże stworzona do praktykowania w zaciszu domowym.

Na czym polega kalistenika?

Najprościej ujmując, jest to rodzaj aktywności fizycznej, polegającej na treningu oporowym opartym na ćwiczeniach z wykorzystaniem własnej masy ciała, zazwyczaj bez udziału dodatkowego sprzętu. W zakres wchodzić będą zatem wszelkiego rodzaju pompki, mostki i brzuszki, czyli bardzo popularne ćwiczenia, znane ze szkolnych lekcji wychowania fizycznego.

Jeżeli wierzyć przekazom źródłowym, praktykowali ją już starożytni, a słynny jest przekaz Herodota, który opisał taki pakiet ćwiczeń rozgrzewkowych, wykonywanych przez Spartan przed decydującą bitwą pod Termopilami. Później wielu słynnych atletów XIX-wiecznych praktykowało ćwiczenia z własną masą, co wpływało bezpośrednio na rozwój i budowę siły mięśni. Obecnie wróciła na salony, między innymi dzięki popularyzacji kalistyniki przez osobowości internetowe na stronach takich jak YouTube.

Generalnie sam trening kalisteniki polega na wykonywaniu wielu powtórzeń każdego ruchu, celem rozbudowy mięśni, przy jednoczesnym wydłużaniu czasu trwania ćwiczeń. Ten rodzaj aktywności może być rozgrzewką przed właściwym treningiem fitness lub inną formą uprawiania sportu, ale może też być całkiem niezależnym sposobem na osobisty rozwój fizyczny.

Kalistenika w domu – zalety treningu

Jest wiele plusów takiego treningu, ale wymierne efekty zależą w dużej mierze od indywidualnej sprawności fizycznej. Dla początkujących, którzy są w stanie wykonać tylko 10-12 powtórzeń na raz, trening pomaga budować siłę mięśni, ale gdy zwiększymy ilość powtórzeń, gimnastyka taka poprawi także wytrzymałość.

Z czasem można zacząć nieco utrudniać sobie ćwiczenia, zmieniając pozycję ciała. Spróbować na przykład podnieść jedną nogę lub rękę podczas wykonywania pompek. To rzuca znacznie większe wyzwanie mięśniom! Kalistenika praktykowana regularnie w domowych pieleszach może dodatkowo zagwarantować szczuplejszy wygląd, jak i pomóc uelastycznić całe ciało.

Kalistenika – przykładowy trening

Podczas samego treningu istotne jest, aby nie zatrzymywać się na dłużej niż minutę pomiędzy seriami. Dzięki temu tętno utrzymuje się na wysokim i stałym poziomie, a sama gimnastyka jest bardziej wymagającym i efektywnym treningiem. Można niemalże naocznie obserwować jak pięknie spalają się kalorie i rośnie wydolność serca!

W temacie kalistenika ćwiczenia mogą obejmować taki podstawowy zestaw aktywności jak: pajacyki, skręty tułowia, pompki, rozciąganie mięśni karku i szyi, przysiady czy wykroki z wypadem. Nic zatem wielce odkrywczego, ale jakże pozytywnie wpływa na kondycję i sprawność fizyczną. Powodzenia!

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.