Ponieważ coraz więcej zagranicznych producentów samochodów oferuje modele z silnikiem Diesla. Wielu konsumentów zadaje sobie pytanie, czy olej napędowy w porównaniu z benzyną jest lepszym wyborem dla ich pojazdów. Silniki wysokoprężne oferują też lepszą wydajność, a jednak samochody na benzynę nadal mają prawie połowę udziału w rynku w Europie. Jak zatem wybrnąć z całej tej mozaiki przenikających się trendów i uwarunkowań? Na co się ostatecznie zdecydować – diesel czy benzyna?
Diesel – olej napędowy w natarciu!
Daje się zauważyć, że wielu konsumentów nadal uważa olej napędowy za „brudne paliwo”. Jednak postęp technologiczny (biodiesel oraz rozmaite filtry) sprawił, że jest to tak naprawdę całkiem czysta i, co ważniejsze ekologiczna opcja dla kierowców, którzy chcą mieć silnik o dużej mocy bez ograniczania jego wydajności.
Zacznijmy od tego, że wartość opałowa oleju napędowego jest nieco wyższa niż w przypadku benzyny, zaś jego produkcja jest dużo łatwiejsza, stąd jego cena jest ostatecznie wymiernie niższa. Choć generalnie samochody z silnikiem Diesla są droższe, to niższe koszty jazdy mogą z czasem w pewien sposób zrekompensować ten wydatek.
Dodatkowo Diesel ma dużą sprawność cieplną, a spalane przez taki silnik paliwo jest lepiej przeistaczane w energię kinetyczną, napędzającą auto. Co za tym idzie? Oczywiście znacznie większe osiągi!
Z drugiej jednak strony samochód wyposażony w silnik Diesla może nam sprawić niemałe kłopoty w okresie zimowym. Dlaczego? Gdy gwałtownie spada temperatura powietrza, zwiększa się jednocześnie ryzyko, że silnik taki po prostu nie zapali, co wynika bezpośrednio z samej konstrukcji systemów wysokoprężnych. Podczas dużych zimowych mrozów blok silnika Diesla jest bardziej ochłodzony, co utrudnia z kolei rozgrzanie komory spalania. W samochodach z samoczynnym zapłonem zdarza się w takich przypadkach nawet zamarzanie paliwa!
Stara, poczciwa benzyna – plusy i minusy
Przede wszystkim silnik benzynowy ma znacznie mniej skomplikowaną budowę i konstrukcję od tego dieslowego, a co za tym idzie korzysta na tym nasz portfel. Koszty serwisowania są znacznie niższe. Wystarczy też porównać koszty poszczególnych elementów samochodu napędzanego benzyną i olejem napędowym, chociażby świec czy pomp paliwowych. Tutaj zdecydowanie piłka po stronie benzyny!
Po drugie, silnik benzynowy znacznie szybciej osiąga wymaganą temperaturę roboczą, a co za tym idzie – wcześniej obniży się zużycie paliwa. Last but not least, auta z silnikiem Diesla są prawie zawsze o wiele cięższe od tych benzynowych. Przekłada się to na praktyczną zwrotność samochodu i komfort samej jazdy.
Co do minusów, największym jest oczywiście zapotrzebowanie na paliwo. Silniki benzynowe nie tylko spalają więcej od jednostek wysokoprężnych, lecz także cena paliwa jest znacznie wyższa.
Co zatem wybrać – diesel czy benzyna?
Odpowiedź na tak zadane pytanie wcale nie jest łatwa. Co przemawia zatem za silnikiem na tradycyjną benzynę? Z pewnością niższy koszt zakupu i serwisu, a także wyższa kultura jazdy. Niestety okupione to będzie cenami za paliwo. Za silnikami Diesla przemawiają z kolei osiągi oraz niższe ceny paliwa. Ciężko tutaj zrównoważyć koszty paliw i serwisu, każdy kierowca musi rozważyć je sam, w zależności od planowanej częstotliwości użytkowania auta, rocznych kilometrówek i indywidualnych warunków dojazdowych.