Napęd wodorowy w pojazdach to dla wielu osób przyszłość w motoryzacji. Nadal jednak spore grono ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, iż silniki napędzane wodorem występują w dwóch odmianach, które są zupełnie różne od siebie. Mowa tutaj o spalinowej odmianie oraz elektrycznej. Pomimo tego że w obu rodzajach tankowany jest wodór, to ich działanie jest zgoła inne.
Samochody na wodór
W obecnych czasach silniki wodorowe zyskują coraz większą popularność. Przede wszystkim są dużo bardziej ekologiczne niż samochody napędzane na ropę naftową. Dodatkowo niwelują bardzo dużo wad silników elektrycznych. Mowa tutaj przede wszystkim o ciężkich bateriach z kłopotliwą utylizacją. Oprócz tego silniki elektryczne wiążą się z długim czasem ładowania. Wszystkie te problemy są eliminowane przez silniki napędzane wodorem. Jest to zdecydowanie przyszłość w kwestii motoryzacji. Należy podkreślić, że na drogach możemy spotkać auta, które wykorzystują wodór jako paliwo na dwa zgoła inne sposoby. Mowa tutaj o silnikach spalinowych oraz elektrycznych. Warto zaznaczyć, że te pierwsze znane są ludzkości od wielu dekad. Bardzo popularny jest silnik diesla oraz silnik napędzany benzyną. Często spotyka się także taki, który jest na LPG bądź CNG. Wiele osób zastanawia się, co by było, gdyby zamiast benzyny bądź gazu, w aucie zamontować zbiornik z wodorem. Warto zaznaczyć, że kilka firm na świecie opracowało już pierwsze spalinowe silniki o zapłonie iskrowym, które działają właśnie w oparciu o wodór. Mowa tutaj o takich potentatach motoryzacyjnych jak Toyota czy Deutz.
Przyszłość w motoryzacji
Silniki napędzane wodorem to prawdziwa przyszłość w motoryzacji. Warto zaznaczyć, że podobnie jak w przypadku innych silników na paliwa gazowe – mowa tutaj o LPG, czy CNG – wodór też musi być przetrzymywany w zbiorniku pod wysokim ciśnieniem. Kolejno będzie on wstrzykiwany do komory w silniku, gdzie następować będzie eksplozja. Wynikiem tego będzie to, że wałem korbowy się kręci i wytwarza ruch obrotowy, który następnie będzie przekazywany na koła – wszystko w dużym skrócie. Sporo grono osób zastanawia się, dlaczego mielibyśmy zastąpić benzynę wodorem w takim przypadku. Według testów Toyoty, silnik w wyniku spalania wodoru pracuje zdecydowanie ciszej, a ponadto mniejsze są jego drgania. Trzeba też zwrócić uwagę na istotny fakt, że ogromną zaletą jest też wpływ na środowisko. Bardzo podobnie, jak w przypadku gazu CNG, który znajduje się między innymi w naszych domowych kuchenkach, w wyniku spalania wodoru nie wydzielają się żadne trujące bądź zanieczyszczające nasze środowisko substancje – mowa tutaj na przykład o dwutlenku węgla. Teoretycznie wynikiem spalania wodoru z tlenem jest tylko woda, która jest przecież ekologiczna. Jest to bardzo czysty związek chemiczny, który za dekadę może wylatywać z rur wydechowych większości pojazdów produkowanych na całym globie. Samochody na wodór to przyszłość, która powoli nadchodzi. Ekologia jest bardzo ważna, dlatego niedługo takie auta będą bardzo popularne.