polfejs.pl

Blog o biznesie, motoryzacji oraz sporcie.

Sport

Na czym polega trening z taśmami TRX? Sprawdź!

Na czym polega trening z taśmami TRX? Sprawdź!

Trening TRX to rodzaj ćwiczeń z masą własnego ciała, które wykonuje się z wykorzystaniem specjalnych pasów (taśm). Można je zawiesić zarówno w domu, jak i na zewnątrz – dzięki temu trening TRX nie wymaga nawet wybierania się na siłownię. Ćwiczenia na TRX polecane są osobom, które chcą rozbudować i wzmocnić mięśnie, ale bez nadmiernego przeciążania kręgosłupa i stawów.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak używać pasów TRX,
  • jakie zalety mają ćwiczenia z taśmą TRX,
  • jak może wyglądać przykładowy plan treningowy TRX.

Total-body Resistance Exercise (TRX), czyli trening wytrzymałościowy całego ciała, to rodzaj ogólnorozwojowych ćwiczeń, które wykonuje się przy użyciu specjalnych taśm. Geneza tego rodzaju aktywności jest bardzo ciekawa – otóż trening TRX opracował były amerykański komandos Randy Hetrick. Doskonale zdawał sobie sprawę, że dobra kondycja fizyczna jest dla żołnierzy kluczowa, ale że nie zawsze mają oni możliwość, by ćwiczyć, zwłaszcza jeśli służą w łodziach podwodnych, na okrętach lub znajdują się w warunkach polowych. Zaczął więc prace nad sprzętem, który byłby lekki, poręczny i łatwy w transporcie. Tak właśnie powstały taśmy TRX, które bez problemu mieszczą się nawet w żołnierskim plecaku.

Taśmy TRX – co to jest i jak ich używać?

Pasty TRX wykonane są z bardzo lekkiego, ale zarazem wyjątkowo wytrzymałego polimeru. Mają kształt litery Y i można je zawieszać w dowolnych pomieszczeniach oraz na zewnątrz – nawet na osiedlowym trzepaku albo solidnej gałęzi. Jeden koniec taśmy TRX przymocowuje się bowiem do stabilnego punktu, a dwa pozostałe końce, wyposażone w specjalne uchwyty, trzyma się w dłoniach lub zahacza się o nie stopy.

Kupując taśmy TRX do ćwiczeń, warto zwrócić uwagę, czy w zestawie znajdują się wszystkie niezbędne elementy, czyli uchwyt do zawieszania pasa, taśma przedłużająca, czasami również worek do transportowania sprzętu. Zakupy warto robić u renomowanych sprzedawców albo bezpośrednio u producentów – wówczas będziemy mieli pewność, że sprzęt jest bezpieczny i sprawdzony.

TRX – trening dla każdego!

Ćwiczenia z taśmą TRX są przeznaczone dla każdego – zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet, dopiero zaczynających swoją przygodę ze sportem, jak i trenujących od dłuższego czasu. Warto pamiętać, że trening TRX – dzięki wykorzystaniu sił grawitacji – nie obciąża kręgosłupa ani stawów, co jest właściwie niemożliwe podczas ćwiczeń z przyrządami na siłowni.

Dopasowany do możliwości oraz systematycznie realizowany plan treningowy TRX pozwala na:

  • rozbudowanie masy mięśniowej,
  • poprawę elastyczności i wzmocnienie mięśni,
  • wyrzeźbienie określonych partii mięśni (np. brzucha),
  • wyszczuplenie i ujędrnienie sylwetki,
  • poprawę postawy ciała,
  • poprawę równowagi,
  • złagodzenie dolegliwości ze strony stawów oraz kręgosłupa.

Oczywiście warto pamiętać, że jeśli w trakcie treningu TRX pojawią się jakiekolwiek nieprawidłowości – np. ból łokcia albo ból barków i ramion – ćwiczenia należy przerwać i skonsultować się z lekarzem, fizjoterapeutą lub trenerem.

Taśmy TRX – ćwiczenia

A jak w praktyce wyglądają ćwiczenia z pasami TRX? Oto kilka przykładów dla początkujących i zaawansowanych:

  • Pas przyczepiamy do stabilnego punktu. Łapiemy dwa końce taśm w dłonie i wykonujemy powolny przysiad, jednocześnie prostując ręce i odchylając ciało ku tyłowi.
  • Łapiemy w dłonie końce taśm i przyciągamy je do klatki piersiowej. Następnie powoli wykonujemy wymachy ramion w bok – prostujemy i zginamy ręce w łokciach.
  • Wkładamy w uchwyty stopy i przyjmujemy postawę jak do klasycznej pompki – wykonujemy ćwiczenie, ale podczas prostowania ramion zginamy kolana i przyciągamy stopy do pośladków.
  • Układamy końce taśm za sobą, jedną nogę przesuwamy do tyłu i wsuwamy w taśmę stopę. W tej pozycji próbujemy klęknąć i zatrzymujemy się w momencie, gdy udo przedniej nogi znajdzie się w pozycji równoległej do podłoża.

Pamiętajmy, że w trakcie ćwiczeń pasy TRX muszą być cały czas napięte. Luźna taśma utrudni utrzymanie równowagi.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.